בית חב"ד אלקנה

מרכז מסחרי, ת.ד. 722, אלקנה

השנה היא שנת 'הַקְהֵל'

שנת תשפ"ג היא שנת 'הַקְהֵל'. בזמן שבית המקדש היה קיים, התקיימה בחג-הסוכות מצוות 'הקהל'. אנשים, נשים וטף היו מתקהלים בבית המקדש ושומעים את המלך קורא פרשיות אחדות בתורה, כדי לעוררם ולחזקם בקיום התורה ומצוותיה. המעמד היה מתקיים בשנה שלאחר שנת השמיטה.

בזמן שבית המקדש היה קיים, התקיימה בחג-הסוכות מצוות 'הקהל'. אנשים, נשים וטף היו מתקהלים בבית המקדש ושומעים את המלך קורא פרשיות אחדות בתורה, כדי לעוררם "ליראה את ה'" ולחזקם בקיום התורה ומצוותיה. המעמד היה מתקיים אחת לשבע שנים, בשנה שלאחר שנת השמיטה, והוא היה מיוחד במינו. שנה זו נקראת 'שנת הקהל'.

המוני יהודים נכחו בירושלים לרגל העלייה לרגל בחג-הסוכות. במוצאי החג הראשון, היו יוצאים כל הכהנים, לבושים חג, לרחובות ירושלים והיו תוקעים ומריעים ותוקעים בחצוצרות זהב, כדי להקהיל את העם. הציבור כולו היה נוהר לבית-המקדש לשמוע את המלך קורא בתורה, על בימת עץ שנבנתה בעזרה במיוחד למטרה זו.

מעמד מסירת ספר-התורה לידי המלך היה אף הוא מרשים ביותר. החזן היה מוליך את ספר-התורה לראש הכנסת. ראש הכנסת מסרו לסגן. הסגן מסרו לכוהן הגדול, וזה מסר את ספר-התורה לידי המלך. המלך היה מברך את ברכות התורה ואז היה קורא פרשיות מתוך הספר.

לא רק פשוטי העם באו לשמוע את הפרשיות בתורה שהמלך קרא. הרמב"ם כותב (בהלכות חגיגה פרק ג), כי "אפילו חכמים גדולים, שיודעים כל התורה כולה, חייבים לשמוע בכוונה גדולה יתרה. ומי שאינו יכול לשמוע, מכוון ליבו לקריאה זו, שלא קבעה הכתוב אלא לחזק דת האמת, ויראה עצמו כאילו עתה נצטווה בה ומפי הגבורה שומעה. שהמלך שליח הוא להשמיע דבר הא-ל".

מהי משמעותו של 'הַקְהֵל'?

מטרתו של 'הקהל' – לעורר את לב העם ליראת-שמים ולחזק את ידיו בקיום התורה ומצוותיה, כפי שהתורה עצמה מגדירה זאת בספר דברים (לא, יב-יד): "הקהל את העם, האנשים והנשים והטף, וגרך אשר בשעריך, למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה' אלוקיכם, ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת. ובניהם אשר לא ידעו, ישמעו ולמדו, ליראה את ה' אלוקיכם, כל הימים אשר אתם חיים על האדמה, אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרשתה".

המעמד היה נשגב ומרומם ביותר והוא הותיר רושם עמוק בנפשות כל המשתתפים ועורר את ליבם למשך כל השנה הבאה והשנים הבאות, עד ל'הקהל' הבא. הכול קבלו עליהם להתחזק ביראת ה' ובקיום תורתו ומצוותיו.

במצוות 'הקהל' גם באה לידי ביטוי אחדותו של עם-ישראל, כאשר הכול, אנשים נשים וטף, פשוטי עם ותלמידי חכמים, ללא יוצא מהכלל, התאחדו יחדיו במעמד זה.

אף שעדיין לא נבנה בית-המקדש השלישי ואין אנו מקיימים את מצוות 'הקהל' כפשוטה, בבית-המקדש, הרי במשמעותה הרוחנית והרעיונית קיימת מצווה זו גם עכשיו. שנה זו, ה'תשפ"ג, שהיא שנת 'הקהל' מעניקה לנו כוחות מיוחדים להתחזק ביראת-ה" בלימוד התורה ובקיום מצוותיה, מתוך אהבת ישראל ואחדות אמיתית של כל העם, כפי תוכנה של מצוות 'הקהל'.

כל אחד ואחת יכול לעשות 'הַקְהֵל'!

הרבי מליובאוויטש עורר את הציבור, בשנות 'הקהל' הקודמות, לנצל את שעת הרצון שבשנה זו – להשיג את המטרות של מצוות 'הקהל', הן במסגרת המשפחתית והן במעגלים רחבים יותר. הרבי הסביר, כי כשם שהמלך עורר את לב העם "ליראה את ה'", כך כל מי שהוא 'מלך' במסגרת שלו – אב במשפחתו, רב בקהילתו, מחנך בכיתתו, מנהל במוסדו וכל בעל השפעה במסגרת המאגדת ציבור כלשהו – ישתדל בשנה זו להחדיר את תוכנה ומשמעותה של מצוות 'הקהל' בלב כל אלה שנתונים להשפעתו.

פירוש הדבר: כל יהודי ישתדל להקהיל את הציבור הקרוב אליו, אחת לשבוע או אחת לחודש, בכל זמן אפשרי, ולהשמיע באוזניו דברים המביאים ליראת-שמים, איש איש על פי דרגתו ומצבו, לאחדות ישראל ולהתחזקות בתורה ובמצוות, על על-ידי שכל הנאספים שומעים ולומדים ביחד עניין מסויים בתורה, נותנים צדקה ביחד, ומתפללים ביחד.

כל אחד ואחת, במסגרת המתאימה, יכולים לקיים זאת, אפילו ילדים גדולים עם ילדים קטנים יותר. ההתכנסויות הללו, ברוח של יראת-שמים והתחזקות בקיום תורה ומצוות, מחזקות את האחדות הפנימית של עם ישראל, מגנות עליו מפני הרוצים לפגוע בו חס-ושלום, ומקרבות ומכינות את כולנו לגאולה האמיתית והשלמה, לבניין בית-המקדש השלישי ולמעמד 'הקהל' על-ידי משיח-צדקנו בקרוב ממש.

מערכת האתר

השאירו תגובה