בית חב"ד אלקנה

מרכז מסחרי, ת.ד. 722, אלקנה

הניסיון מרומם את האדם

כאשר זה מגיע לברכות שכבר הובטחו לפני כן ליהודי, כמו פרנסה בהרחבה, נחת מהילדים וכו', אבל באופן זמני הן תלויות ועומדות בתור ניסיון – מבחן, על מנת לגמול לו במידה מלאה עוד יותר, כפי שמצוין במשמעות של המלה ניסיון – א) מבחן, ב) כמו בביטוי "להרים נס" – לרומם את האדם, הן ברוחניות והן בגשמיות, לדרגה גבוהה יותר מזו שהיה לפני כן. ♦ הרבי כותב

ב"ה ערב שבת מברכים חודש אדר, תשמ"ה
ברוקלין, נ.י.

מר…
שלום וברכה:

בהתייחסות נוספת למסר הטלפוני האחרון שהתקבל ונענה, אני מנצל הזדמנות זאת של ערב שבת מברכים חודש אדר להרחיב על המסר שלי בעל-פה, משום שחודש אדר הוא במיוחד חודש של מזל לכל בני ישראל, ובייחוד לאלה שהיו פעילים בהפצת אורה ושמחה וששון ויקר לאחינו בני ישראל, על ידי מעורבות בתמיכה בחינוך תורני ובהפצת יהדות.

לפיכך אני חוזר ומביע את איחוליי הלבביים לך ולמשפחתך שתראו את ברכות השם מתגשמות באופן גלוי, ותראו כיצד עבודת השם בשמחה מרחיבה עוד יותר את הצינורות לקבלת ברכות השם במידה גדולה עוד יותר.

ויובהר בזאת, השם מצפה מכל יהודי שיעבוד אותו – ועבודתו של עבד פירושה, לכל לראש, כניעה וצייתנות ללא שאלות. אבל, יחד עם זאת, השם רוצה שעבודה זאת תתבצע בשמחה בכל הזמנים, אפילו כאשר יש דברים שלכאורה אינם מעוררים שמחה, דבר שנותן ליצר הרע משימה קלה יותר לבלבל את היהודי ולהפריע לו לראות שהקושי הוא רק מבחן זמני של העוצמה הפנימית והאמונה שלו.

עם זאת, בעזרת הסתכלות פנימית נכונה על הדברים היסודיים במקום על הדברים השטחיים, לא צריך להיות קשה מדי לדחות את ההפרעות של היצר ולהראות את האמת של תורת אמת.

למעשה, כל הסדר של תפילת שחרית נועד לפתח ולחזק בהדרגה תפיסה של יהודי, כאשר הוא מתחיל את היום במודה אני – הכרה בהשם בתור המלך הרחמן והאדון של העולם, והזכות הייחודית להיות העבד שלו; ממשיך בברכות של הכרה בהשם כמי שפוקח עוורים, מתיר אסורים וכו', כולל שלא עשני גוי, ממשיך בפסוקי דזמרה, שמע וכו', ועד לגאל ישראל, הגואל של העם היהודי, שגואל כל יהודי מכל הקשיים וההפרעות.

דוגמה לעוצמה של הביטחון של היהודי בהשם יכול לשמש הרגע של כניסתו של תינוק שנולד לבריתו של אברהם אבינו, כאשר הכל מברכים שהילד יגדל "לתורה, לחופה ולמעשים טובים". ואף על פי שעדיין יש זמן רב עד החופה שלו, הברכה מתקבלת בוודאות, באותה ודאות שמבצעים את הברית עצמה.

על אחת כמה וכמה כאשר זה מגיע לברכות שכבר הובטחו לפני כן ליהודי, כמו פרנסה בהרחבה, נחת מהילדים וכו', אבל באופן זמני הן תלויות ועומדות בתור ניסיון – מבחן, על מנת לגמול לו במידה מלאה עוד יותר, כפי שמצוין במשמעות של המלה ניסיון – א) מבחן, ב) כמו בביטוי "להרים נס" – לרומם את האדם, הן ברוחניות והן בגשמיות, לדרגה גבוהה יותר מזו שהיה לפני כן.

הרבה יותר ניתן לומר על הנושא הזה, אבל האמור למעלה יהיה בוודאי מספיק.

ואסיים מעין הפתיחה של מכתב זה – ייתן השם לך ולאשר לך חודש שמח וחודש של מזל, ושבקרוב ממש תראה את התגשמות המלים של המגילה: "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר" הן במובן הפשוט של המלים הללו, והן במובן הפנימי שלהן, "אורה – זו תורה… ויקר – אלו תפילין".

המאחל לך ולאשר לך פורים שמח ומעורר,
בברכה,

[חתימת יד קודשו של הרבי]

מערכת האתר

השאירו תגובה